5 korzyści z rejestracji znaku towarowego
Rozwijasz własną markę osobistą lub firmę? Jednak wahasz się czy złożyć wniosek o rejestrację Twojego oznaczenia? Poniżej znajdziesz najważniejsze korzyści z rejestracji znaku towarowego.
1. Masz wyłączne prawo do korzystania ze znaku towarowego
Uzyskanie prawa ochronnego na znak towarowy sprawia, że przysługuje Ci monopol na posługiwanie się nim.
Masz wyłączne prawo do korzystania ze znaku towarowego na określonym terytorium. Ochrona trwa przez 10 lat i możesz przedłużać ją praktycznie w nieskończoność – tak długo jak będziesz uiszczał odpowiednią opłatę.
Oznacza to, że inna osoba nie może zgłosić identycznego lub podobnego oznaczenia dla identycznych lub podobnych towarów lub usług. Dzięki temu możesz budować relacje ze swoimi odbiorcami bez obaw, że pomylą Cię z Twoją konkurencją.
2. Jesteś właścicielem swojej marki
Po uzyskaniu ochrony na znak towarowy otrzymujesz świadectwo ochronne. Potwierdza ono, że jesteś właścicielem swojej marki. Dzięki temu możesz ją bezpiecznie rozwijać. Nie musisz obawiać się, że ktoś ją „ukradnie”.
W sytuacji, gdy nie zadbasz o swoje prawa do marki, ktoś inny może Cię ubiec i zarejestrować Twoje oznaczenie. Będziesz mógł złożyć sprzeciw wobec takiej rejestracji, ale musisz w nim wykazać swoje prawa. Jeżeli przegapisz termin, to „odzyskanie” oznaczenia nadal może być możliwe w drodze unieważnienia takiego znaku towarowego.
Procedury te wymagają jednak nakładów czasu i pieniędzy. W przypadku biznesu zdecydowanie lepiej te aktywa przeznaczyć na jego rozwijanie, niż na spory.
3. Skuteczne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją
Zarejestrowany znak towarowy stanowi skuteczne narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją. Możesz w prosty i szybki sposób reagować na działania innych podmiotów na rynku, które naruszają Twoje prawa. Na przykład w sytuacji, gdy inny podmiot zaczyna oferować swoje produkty pod podobnym szyldem usiłując czerpać z Twojej rozpoznawalności i zasięgów.
Ponadto w razie sporu świadectwo ochronne jest dowodem, że jesteś uprawnionym do korzystania na wyłączność z danego oznaczenia. Nie musisz wtedy wykazywać szeregu okoliczności, takich jak czas używania przez Ciebie oznaczenia, obszaru działania itp.
Znak towarowy może pomóc Ci zabezpieczyć prawa do domeny internetowej. Również łatwiej będziesz mógł zwalczać używanie przez konkurencję nazwy Twojej marki w pozycjonowaniu lub reklamach internetowych. Więcej przeczytasz we wpisie „Logo czy nazwa firmy – co zarejestrować jako znak towarowy?”.
4. Cenne aktywo Twojego biznesu
Znaki towarowe mogą stanowić cenny składnik majątkowy Twojej firmy. Możesz wykorzystywać je jako źródło Twojego dodatkowego przychodu, poprzez:
- licencjonowanie znaku towarowego, czyli zezwolenie innym osobom na korzystanie z niego,
- sprzedaż znaku towarowego.
Ponadto możesz amortyzować znaki towarowe. A jeżeli kiedyś będziesz chciał objąć udziały w spółce, znak towarowy może stanowić Twój wkład (aport).
5. Podniesienie Twojej wiarygodności i prestiżu
Rejestrując swój znak towarowy pokazujesz innym, że dbasz o swoją markę lub biznes. Podejmowanie przez Ciebie dodatkowych kroków, aby je chronić, świadczy o tym, że znasz ich wartość. To również sygnał, że to co robisz traktujesz na „poważnie” i nie jest to przypadkowe zajęcie.
Gdy zarejestrujesz swój znak towarowy, możesz również posługiwać się symbolem ®. To znak ostrzegawczy dla innych, że przysługują Ci prawa do danego oznaczenia. Pełni zatem podobną rolę informacyjną jak symbol © w nocie copyright.
Oczywiście nie musisz mieć zarejestrowanego znaku towarowego, aby Twoi odbiorcy czuli, że można Ci zaufać. Jest to jednak narzędzie, które oprócz powyższych korzyści, może wzmocnić Twój przekaz kierowany do Twojej społeczności.
Korzyści z rejestracji znaku towarowego. Podsumowanie
Powyżej przedstawiłam Ci 5 korzyści, które możesz czerpać z rejestracji znaku towarowego. Czy któraś z nich Cię zaskoczyła albo przekonała do rejestracji Twojego oznaczenia? A może widzisz jeszcze inne zalety znaków towarowych? Koniecznie daj znać w komentarzu.