
Logo czy nazwa firmy – co zarejestrować jako znak towarowy?
Logo czy nazwa firmy? Co wybrać i zarejestrować jako znak towarowy? To jeden z największych dylematów, który może towarzyszyć Ci zanim podejmiesz decyzję o ochronie marki za pomocą znaków towarowych. W tym wpisie poznasz zalety i wady wyboru każdej z opcji. A także możliwy sposób rozwiązania tego dylematu.
Nazwa firmy jako słowny znak towarowy
Twoja marka lub biznes działa pod określoną nazwą. To dzięki niej Twoja działalność jest rozpoznawana przez Twoich odbiorców i identyfikowana z Tobą. Nazwa ma zatem duże znaczenie dla konkurencyjności pomiędzy podmiotami na rynku.
Korzyści z rejestracji nazwy jako znak towarowy
Nazwę firmy lub marki możesz zarejestrować jako słowny znak towarowy. Chronione będzie brzmienie Twojej nazwy, bez względu na to, jaką formę graficzną jej nadasz. Znaczenie będzie mieć bowiem literowy zapis zastrzeżonej nazwy.
Rejestracja nazwy jako słowny znak towarowy gwarantuje Ci wysoki poziom ochrony. Dzięki temu żaden inny podmiot nie będzie mógł posługiwać się taką samą lub podobną nazwą dla takich samych lub podobnych towarów i usług, jak Twoje.
Ochroną objęta będzie również wykorzystywana przez Ciebie domena internetowa, jeżeli zawiera ona w sobie Twój słowny znak towarowy. Chroniona będzie również Twoja nazwa, którą posługujesz się w mediach społecznościowych. W łatwy sposób będziesz mógł zwalczać sytuacje, w których Twoi konkurencji posługują się Twoją nazwą w narzędziach reklamowych, np. Google Ads.
Zaś w sytuacji, gdy zdecydujesz się na rebranding, nazwa Twojej firmy nadal jest chroniona.
Nie każda nazwa może być znakiem towarowym
Stosowana przez Ciebie nazwa może składać się z istniejących słów, neologizmów, pseudonimu czy imienia i nazwiska.
Nie zawsze jednak będzie możliwe zarejestrowanie Twojej nazwy jako słowny znak towarowy. Szczególnie wtedy, gdy Twoja nazwa ma charakter opisowy. W takiej sytuacji już na podstawie samego znaku bez trudu można ustalić, jakie produkty i usługi są oferowane pod daną nazwą.
Taka sytuacja miała miejsce w przypadku zgłoszenia słownego znaku towarowego „polskibus” (Z.374320). Zgłoszenie obejmowało ochronę dla usług transportowych. Urząd odmówił rejestracji wskazując właśnie na jego opisowość. W takiej sytuacji warto zarejestrować znak słowno-graficzny.
Logo jako słowno-graficzny znak towarowy
Logo jest jednym z elementów identyfikacji wizualnej firmy lub marki. W tym jednak przypadku chronione jest konkretne graficzne przedstawienie Twojej nazwy (logotyp) i pozostałych elementów. Znaczenie ma zastosowany font, jego kolor czy wielkość, a także wzajemne ułożenie względem siebie elementów zawartych w logotypie.
Korzyści z rejestracji logo jako znak towarowy
Jeżeli zarejestrujesz swoje logo jako słowno-graficzny znak towarowy, żaden inny podmiot nie będzie mógł posługiwać się takim samym lub podobnym oznaczeniem do Twojego. Wystarczy, że oznaczenie Twojego konkurenta będzie podobne wizualnie do Twojego znaku towarowego, nawet jeżeli posługuje się on inną nazwą.
Słowno-graficzny znak towarowy pomoże Ci uzyskać ochronę w sytuacji, gdy Twoje oznaczenie jest opisowe. Pamiętaj jednak, że ochrona ta będzie obejmować warstwę wizualną, a nie brzmienie nazwy.
Czy rejestracja logo zawsze wystarczy?
Słowno-graficzny znak towarowy nie zapewni Ci ochrony, jeżeli dokonasz zmiany swojego logotypu. W przypadku rebrandingu musisz dokonać nowego zgłoszenia.
W pewnych przypadkach jednak znak słowno-graficzny może chronić również nazwę. Twoja nazwa musi być jednak fantazyjna i mieć dzięki temu zdolność odróżniającą.
Co zarejestrować jako znak towarowy – logo czy nazwę?
Decyzja czy zarejestrujesz logo czy nazwę jako znak towarowy ma duże znaczenie dla ochrony Twojej marki lub biznesu. Zarówno słowny, jak i słowno-graficzny znak towarowy, są świetnymi narzędziami do zwalczania naruszeń.
Jednocześnie każdy z nich chroni Cię w innym zakresie. Co jednak ważne dla Ciebie – zakresy te nie wykluczają się, ale uzupełniają wzajemnie. Z tego powodu doradzam swoim klientom, aby chronili swoją markę lub biznes kompleksowo, czyli poprzez rejestrację obu oznaczeń. Zarówno znaku słownego, który chroni nazwę, jak i znaku słowno-graficznego, który obejmuje wykorzystywany przez nich logotyp.
W pewnych sytuacjach warto również rozważyć zastrzeżenie znaku graficznego, który obejmuje samodzielnie występujący sygnet. Więcej o tym i innych rodzajach znaków przeczytasz w praktycznym przewodniku po znakach towarowych.
Ostateczna decyzja zależy jednak od Twoich indywidualnych potrzeb. Teraz znasz jednak korzyści zarejestrowania logo i nazwy, więc będziesz mógł podjąć ją świadomie. Powodzenia!
Jeżeli jesteś zainteresowany rejestracją znaku towarowego, możesz skorzystać z mojego wsparcia.

Sprawdzę, czy Twoje oznaczenie może być zarejestrowane jako znak towarowy oraz czy nie istnieją inne przeszkody. Wspólnie ustalimy odpowiedni rodzaju znaku oraz jego zakres adekwatny do Twojej działalności.
Będę z Tobą przez cały proces rejestracji.
Zapraszam do kontaktu:
tel. 883 541 564,
e-mail: kancelaria@cydejko-stachowiak.pl

