Sztuka Dobro Czynna – zmienili hejt w obraz
Akcja Sztuka Dobro Czynna pokazuje, że dzięki odpowiednim ludziom, nawet z mowy nienawiści, może wyniknąć coś dobrego.
SZTUKA DOBRO CZYNNA
Prawdopodobnie każdy w Polsce słyszał o działalności Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Wielu zapewne zdaje sobie również sprawę z tego, że działalność Fundacji przez jednych jest chwalona, przez innych zaś krytykowana. Fala negatywnych komentarzy przybiera na sile zwłaszcza w okresie Finału WOŚP. Agencja Cheil Poland, pomysłodawca akcji Sztuka Dobro Czynna, wymyśliła sposób, aby wykorzystać hejterskie opinie w celu wsparcia działalności WOŚP.
Gdyby hejterzy osiągnęli swój cel i ludzie faktycznie przestaliby wspierać WOŚP, to wiele osób nie miałoby szansy na normalne życie. Jak to mawiają, haters gonna hate. I nie jesteśmy w stanie tego zmienić. Dlatego wpadliśmy na pomysł, żeby wykorzystać ich negatywne komentarze i wbrew intencjom autorów, wspomóc Wielką Orkiestrę.
– Mojca Tirš, dyrektor kreatywna Agencji Cheil Poland
JAK Z HEJTU STWORZONO OBRAZ?
Pomysł akcji powstał już w 2016 roku. Jego realizacja zajęła rok, a zaangażowanych w nią zostało wiele podmiotów. Cheil Polska razem z Brand24 zbierali wpisy internetowe na temat WOŚP oraz poddali je analizie.
Artysta Jakub Cikała, wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach sprawował nadzór artystyczny nad projektem oraz wraz z firmą Netizens z Katowic zbudowali robota-malarza oraz opracowali algorytm dzięki któremu maszyna interpretowała wpisy internetowe na temat Fundacji.
W projekcie wzięły również udział osoby, które dzięki działalności Fundacji powróciły do zdrowia. Ich zadaniem było odczytanie zebranych komentarzy na temat WOŚP.
Kolor farby wykorzystanej przez robota uzależniony był od przeczytanych słów, zaś ruch maszyny odzwierciedlał emocje przez nie wywołane.
Chodziło o to, by przełożyć właśnie to, co jest złe w tych treściach, te negatywne emocje na coś pozytywnego. Na coś, co będzie miłe w odbiorze, ciekawe, interesujące. Czyli dokładnie przeciwieństwo tego, czym jest hejt. Zrealizowaliśmy to w ten sposób, że stworzyliśmy robota, który jeździ maluje ten obraz. Ruch tego robota jest ściśle związany z tym, jakie są wartości tekstowe.
– Jakub Cikała
W wyniku akcji powstał obraz o wymiarach 200 x 200 cm, który następnie został podzielony na dwie części. Jedna część została wystawiona na sprzedaż w serwisie aukcyjnym Allegro Charytatywni. Druga część została zaś przeznaczona na akcję crowdfundingową w serwisie pomagam.pl.
Zachęcam Was do obejrzenia filmu dotyczącego akcji oraz do obejrzenia wywiadu z Jakubem Cikałą.
Co sądzicie o akcji? Moim zdaniem akcja Sztuka Dobro Czynna jest niesamowitym przykładem, na to jakie pokłady kreatywności drzemią w ludziach. Co więcej, to podbudowujące, że tak wielu potrafi dostrzec dobro w tym co ich otacza, a także wykorzystać je we właściwym, szczytnym celu.
******
Zdjęcie: Sztuka Dobro Czynna / Materiały prasowe Netizens