niekonwencjonalne-znaki-towarowe-blog
Ochrona marki,  Znaki towarowe

Niekonwencjonalne znaki towarowe – czym mogą zaskoczyć Cię marki?

Niekonwencjonalne znaki towarowe są doskonałym rozwiązaniem, gdy ochrona nazwy i logo to już za mało. Wtedy marki skupiają się na innych elementach, które mogą identyfikować daną firmę. Niektóre z nich być może znasz, a inne możliwe, że Cię zaskoczą.

Niekonwencjonalne znaki towarowe

Niekonwencjonalne znaki towarowe dzielimy na znaki, które:

  1. są postrzegalne wzrokowo (tzw. znaki widzialne):
  • kolor i zestawienia kolorów,
  • pozycyjne,
  • przestrzenne,
  • ruchome,
  • multimedialne,
  • gesty,
  • hologramy,
  • deseń, faktura i pattern,

2. oraz odbierane za pomocą innych zmysłów (niewidzialne), tj.

  • dźwiękowe,
  • smakowe,
  • zapachowe,
  • dotykowe.

Możliwości zgłoszenia oznaczeń, jako znaki towarowe jest wiele. Warunkiem niezbędnym do rejestracji, oprócz zdolności odróżniającej, jest możliwość przedstawienia danego oznaczenia w rejestrze urzędu. Ale często stanowi to jednak wyzwanie.

Kolor i zestawienia kolorów

Jednym z rodzajów oznaczeń niekonwencjonalnych, który cieszy się popularnością, są kolory i zestawienia kolorów. Działanie to podejmuje się dopiero wtedy, gdy uzyskają tzw. wtórną zdolność odróżniającą. Oznacza to, że kolor lub zestawienie kolorów na skutek ich wykorzystywania przez daną markę, zaczynają być jednoznacznie kojarzone z tą firma.

644464 (WIPO)
liliowy kolor „Milki”
1414010 (WIPO)
kolor Tiffany Blue
EUTM 002550457
kolor dla karteczek
samoprzylepnych
EUTM 002534774
zestawienie kolorów
Redbulla

Pozycyjne znaki towarowe

W pozycyjnych znakach towarowych najważniejszą rolę odgrywa umiejscowienie danego oznaczenia na konkretnym produkcie. W takim przypadku należy przedstawić dany rodzaj towaru ze wskazaniem, w którym miejscu ma się znajdować oznaczenie pozycyjne.

czerwona-podeszwa
EUTM 018160386
oznaczenie zamieszczone
na spodzie butelki
EUTM 008845539
czerwona podeszwa butów

Przestrzenne znaki towarowe

Znaki przestrzenne są również zwane znakami 3D  czy też trójwymiarowymi, ponieważ stanowią one formy przestrzenne. Dzięki nim możesz zarejestrować bardzo wiele oznaczeń wskazujących na kształt towaru, opakowanie,  a nawet aranżację przestrzeni. Ciekawe prawda?

ludzik lego znak przestrzenny
EUTM 003342169
stacja benzynowa
EUTM 01053265
kształt butelki
EUTM 000050450
ludzik Lego

Jako znak przestrzenny był zarejestrowany również Pałac Kultury i Nauki w Warszawie pod numerem R-325191. Obecnie ochrona na to oznaczenie wygasła. Z tym znakiem towarowym wiąże się ciekawa historia dotycząca zamieszczenia wizerunku Pałacu Kultury i Nauki w pewnym spocie.

Multimedialne znaki towarowe

Znaki multimedialne to nagrania łączące w sobie dźwięk, ruch i obraz. Nie może być jednak zbyt długie, bo odbiorca nie będzie w stanie się z nim zapoznać „na pierwszy rzut oka”. A także zbyt krótkie, bo nie spełni funkcji odróżniającej.

Taki znak musi identyfikować przedsiębiorcę, od którego pochodzi dany towar lub usługa.

EUTM 017279704 dla usług w zakresie własności intelektualnej i usług prawnych

Ruchome znaki towarowe

Jest to konkretna płynna sekwencja obrazów nie zawierająca dźwięku. Może obejmować inne elementy jak słowa, grafiki, animowane obrazy.  

W rejestrze mogą zostać one przedstawione w formie sekwencji obrazów lub filmu.

EUTM 016147837 EUTM 003429909

Gesty

Jako znak towarowy można również zarejestrować gesty. Zdaje się to możliwe dopiero po nabyciu przez niego wtórnej zdolności odróżniającej. Na przykład wtedy, gdy dana osoba posługuje się nim wielokrotnie w określonej sytuacji, przez co gest ten zyskuje popularność.

Przykładem takiego znaku jest gest polegający na spleceniu dłoni w kształcie serca przez piłkarza Garetha Bale’a:

UK 00002657917

Hologramy

Hologram jest oznaczeniem, które może ukazywać różny obraz w zależności od tego, pod jakim kątem na niego spojrzymy. W rejestrze można przedstawić go za pomocą grafiki lub filmu.

hologram-znak-towarowy

EUTM 001787456
znak zgłoszony w klasie 3 i 5, m.in. dla kosmetyków i farmaceutyków

EUTM 017579491
znak zgłoszony w klasie 16, 21 i 35, m.in. dla garnków, pojemników do użytku domowego i kuchennego czy sprzedaży detalicznej zastawy stołowej

Dźwięk

Dźwiękowy znak towarowy to zarówno melodie, jak i sygnały dźwiękowe, onomatopeje czy też okrzyki. Przedstawia się je w postaci pięciolinii podzielonej na takty, na której umieszczony jest w szczególności klucz muzyczny, nuty, pauzy, które określają rzeczywistą wartość nut, nagrania czy też zapisu z oscylogramu.

Podobnie jak w przypadku znaków multimedialnych, oznaczenie takie nie może być zbyt krótkie, ani zbyt długie. Jego rolą jest bowiem odróżnianie sygnowanych takim znakiem towarów i usług od innych produktów na rynku.

ryk lwa

EUTM 005170113 („ryk lwa”)
R.220735 („M jak miłość”)

Nie każdy dźwięk jednak uda się zarejestrować jako znak towarowy. Urząd odmówił rejestracji takich oznaczeń dźwiękowych, jak:

  • szczeknięcie psa” m.in. dla paszy i karmy dla zwierząt (EUTM 17356999),
  • odgłos otwieranej puszki z napojem” m.in. dla produktów mleczarskich, napojów i napojów alkoholowych (017912475)

Zapach

Trudności w przedstawieniu graficznym tego znaku sprawiają, że dotychczas jako unijny znak towarowy udało się zarejestrować wyłącznie „zapach świeżo ściętej trawy” dla piłeczek golfowych (EUTM 000428870). Jednak 10-letni okres ochronny upłynął w 2006 roku, a uprawniony nie przedłużył ochrony. Mimo to pojawiały się inne próby rejestracji zapachowych znaków towarowych:

balsamiczny owocowy zapach
z delikatnymi nutami cynamonu
m.in. dla usług reklamowych czy cateringowych
(wyrok TSUE z 12 grudnia 2002 r., C-273/00)

zapach dojrzałej truskawki
dla m.in. środków wybielających
i produktów papierniczych
(wyrok TSUE z 27 października 2005 r. T-305/04)

zapach kwiatu konwalii
dla m.in. wyrobów cukierniczych, galaretek, napojów owocowych (Z.220307)

Ciekawostką jest to, że w przypadku pierwszego zapachu wnioskodawca dołączył do zgłoszenia próbę zapachu, a w zgłoszeniu zamieścił wzór chemiczny. Mimo to zarówno EUIPO, jak i następnie TS UE odmówili rejestracji oznaczenia wskazują, że:

  • próbka zapachowa nie jest trwała i może ulec zmianie z upływem czasu lub pod wpływem temperatury,
  • zapis wzoru chemicznego nie daje możliwości każdemu odbiorcy zapoznania się z zapachem.

Smak

Smakowe znaki towarowe stanowią takie samo wyzwanie jak znaki zapachowe. Przede wszystkim trudności w przedstawieniu danego oznaczenia w rejestrze są podstawą odmowy rejestracji znaków towarowych. Poniżej przykłady zgłoszeń, które zakończyły się niepowodzeniem:

smak pomarańczy” dla leków
antydepresyjnych (EUTM 003065539)

smak sztucznego aromatu truskawkowego” dla produktów farmaceutycznych (EUTM 001452853)

Dotykowe znaki towarowe

Znaki dotykowe są postrzegane za pomocą zmysłu dotyku. W tym przypadku charakterystyczna jest powierzchnia danego towaru, która ma podlegać odbiorowi. Również w tym przypadku na przeszkodzie rejestracji stoją trudności w przedstawieniu graficznym danego oznaczenia.

No. 30259811 (UNDERBERG) (Niemiecki Urząd Patentowy i Znaków Towarowych) zgłoszony dla napojów alkoholowych.
Zapis nazwy firmy alfabetem Braille’a

Deseń

Deseń to znak odbierany za pomocą wzorku, składający się z powtarzalnego wzoru czy regularnie powtarzających się elementów. Może służyć do oznaczania m.in. materiałów tekstylnych lub odzieżowych.

EUTM 002572568 dla m.in. odzieży i wyrobów skórzanych
R.328414 dla m.in. biżuterii, parasoli, apaszek, plecaków

EUTM 000015602 dla m.in. towarów z papieru, towarów ze skóry, odzieży

To już wszystko co przygotowałam dla Ciebie w tym wpisie. Potraktuj go jako ciekawostkę, ale także jako wskazówkę, aby o znakach towarowych w Twoim biznesie myśleć w szerszej perspektywie.

Jeżeli jesteś zainteresowany rejestracją znaku towarowego, możesz skorzystać z mojego wsparcia.

patrycja-cydejko-stachowiak-radca-prawny-blog

Sprawdzę, czy Twoje oznaczenie może być zarejestrowane jako znak towarowy oraz czy nie istnieją inne przeszkody. Wspólnie ustalimy odpowiedni rodzaju znaku oraz jego zakres adekwatny do Twojej działalności.
Będę z Tobą przez cały proces rejestracji.
Zapraszam do kontaktu:
tel. 883 541 564,
e-mail: kancelaria@cydejko-stachowiak.pl

Zdjęcie w nagłówku: Leone Venter on Unsplash